Assisi Szent Ferenc? Bozsik Yvette? Micsoda?

„Az Úr komédiásai”… „Képek Assisi Szent Ferenc életéből”… Ezeket a címszavakat olvasva vagy felkelti a néző érdeklődését a Nemzeti Színház legújabb előadása, vagy egyszerűen tovább böngészi az internetet, vagy az újságot az olvasó. A címből – jogosan – rögtön egy szakrális előadás képe jelenik meg szemünk előtt, ám ha tovább görgetünk Bozsik Yvette nevéig, az eddig a fejünkben elképzelt előadás hamar mozgásszínházzá alakul. Hogy is van ez akkor?

3_2.jpg

Michel de Ghelderode majdnem száz éve (Assisi Szent Ferenc halálának hétszáz éves évfordulójára) írt drámája már önmagában is expresszív előadásmódot igényel. Az említett mű a jól ismert szent életútját mutatja be, ám egyáltalán nem oly módon, ahogy azt elsőre gondolnánk. Nem egy elnyújtott, vontatott életet látunk a színpadon, hanem annak csupán töredékeit, a legfontosabb állomásait: a megtérést, a madarakhoz szóló prédikációt, a rend megalapítását, a halált, és a mennyországot. A belga író már az eredeti drámában is hatalmas szerepet ad a mozgásnak, illetve a szimbolizmusnak, amiket Bozsik Yvette rendezése csak még jobban megerősít. A rendező maga mondta, hogy ez az előadás „koreográfusért kiáltott”, ami így is van. Nem tudnám azt a középpontba helyezett mozgás nélkül elképzelni. Ferenc érzelmei az alapszövegben sem csupán gondolatként jelennek meg, hanem emberalakként, akik Ferenctől függetlenül, ám közvetlen közelében ólálkodnak. Így mind a láz, mind a szorongás hibátlanul összerakott koreográfiával – egyszerű, ám csodálatos jelmezben (jelmez: Berzsenyi Krisztina) – fejezi ki a maga mondanivalóját.

5_2.jpg

Egy ilyen nyilvánvalóan mélyen vallásos téma szakrális színházat igényel. Vagy mégsem? A Nemzeti előadása a totális színház nevében absztrakt elemeket vegyít szürrealista képekkel, álmokkal, mozgással, árnyjátékkal, énekkel, zenével és szakrális témával. A Halál meg-megjelenése, valamint a Szegénység kisasszonnyal kötött házasság az előadás legszebb szimbolista elemei. A megjelenő tánc- és koreográfiaélmény, ami a nézők elé tárul, nem csak a rendező és a színész érdeme, hanem nagymértékben a zeneszerzőé (Philippe Heritier) is. A mozgás által nyújtott vizuális élményt csak tetőzni tudja az azzal párosított, nagyszerűen komponált zene. Egy másik, szintén érdekes eszköze a darabnak az árnyjáték és a sziluettekkel való folyamatos játszadozás. Ez, noha szorosan kapcsolódik a mozgáshoz, hiszen a legapróbb mozzanatok is tisztán látszanak az árnyjátékban, önmagában is gyönyörű színpadképet ad. Az előadás során az egyik legkatartikusabb élmény (legalább is számomra) az első felvonás utolsó jelenete, a vagyonról és minden materiálisról való lemondás. Ez a jelenet sem lenne ilyen hatással a nézőkre (feltételezem, nem vagyok ezzel az érzésemmel egyedül), ha nem volna a darab szerves része a fénnyel (Pető József), illetve a színpad mélységével való játék. A színpad falai és mennyezete olyan hatást keltenek, mintha egy reneszánsz festménybe csöppentünk volna – ami nem csoda, hiszen a díszletet (Cziegler Balázs) többek közt Bosch képei ihlették.

4_2.jpg

A mű szakrális volta ugyan megkérdőjelezhetetlen, az első felvonás mégis talán inkább játszódik a Földön (mind szó szerint, mind átvitt értelemben), mint a túlvilágon. Ferenc hiába szent, hiába kiemelt alakja a teológiának, nem mindig volt ez így – erre világít rá az előadás is, hiszen az első részben a „világi” Ferencet ismerhetjük meg, és csak a mű felétől van szó arról a szentről, akit ismerünk. Ez az egyik felében vallásos, másik felében teljes mértékben világi történet állandó teret ad a szélsőségeknek és az ellentéteknek. Az alapvetően középkori témával és alakokkal (Ferenc, Orfeusz, Parsifal) szemben áll a műben fel-felbukkanó jelenkor vagy futurizmus; a komoly helyzeteket a (néhol kicsit erőltetetten) megjelenő humor ellensúlyozza. Az ellentétek a színpadképben is jelen vannak: vagy egy ember – általában Ferenc – van egyedül a színen, vagy egy egész tömeg. Azt sem könnyű eldönteni, mikor vagyunk a valóság talaján, és mikor repülünk át a fikció világába, de ennek megvan a maga bája.

6_2.jpg

A Nemzeti Színház szereposztása aligha lehetett volna jobb ez előadás esetén. Bakos-Kiss Gábor mesebeli módon testesíti meg Asissi Szent Ferencnek mind a két „énjét”, az ő jelenléte majdnem állandó a színpadon, és az összes tanításának elmondásakor fenn tudja tartani a néző figyelmét. Nagy-Kálózy Eszter mind Halálként, mind Istenként magára vonzza a tekintetet. Tompos Kátya a maga szeleburdi világában Angyalként, és Kabaré-énekesnőként mindenhol jelen van. Nagy Mari Leprása és Kísértője – aki kísértetiesen hasonlít a Csongor és Tünde Mirigyére – kellően rémisztő és visszataszító, ugyanakkor kulcsszerepet tölt be Ferenc életében. Fehér Tibor Ügyvédként és Speaker-ként – csak úgy, mint a Szentivánéji álom előadásban Puck – a mulattató szerepét tölti be. Barkó Tamás az, aki még különleges szerepet kapott a darabban. Ő játssza a Püspököt, valamint Krisztus ideáját. Ez eddig nem tűnhet felettébb érdekesnek, ám a tény, hogy egy a való életben látássérült fiatal játssza ezeket a szerepeket, szerintem lenyűgöző. Főleg az, ahogy játssza.

2_2.jpg

A fejemben tehát szakrális mozgásszínháznak indult, amiből aztán totális színház lett a valóságban. Az előadásnak megvan a maga keretes szerkezete, a legutolsó jelenet pedig érdekes befejezést ad a történetnek. Hihetetlen, hogy az 1926-ban megírt darab mennyire aktuális így, kilencven évvel később – és ez nem közhely. A zárójelenetben elhangzottak (nagyjából) így voltak megírva már akkor is. Eszerint napjainkban a politikusok, az intellektüelek magasabb szerepet töltenek be az életben, mint a szentek. Rengeteg, napjainkban is igaz állítás hangzik el az előadás végén, amit hirtelen nem is tudok összeszedni – meg kell néznem még egyszer.

 

Fotók: Nemzeti Színház

Pálla Orsi